وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم
سرخط خبرها

نگاهی به تازه‌ترین تحولات و گمانه زنی‌ها درباره مذاکرات وین

  • کد خبر: ۹۵۵۰۶
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
نگاهی به تازه‌ترین تحولات و گمانه زنی‌ها درباره مذاکرات وین
افزایش رفت و آمد هیئت‌ها و برگزاری جلسات پی درپی و فشرده در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در روز‌های اخیر، نشان می‌دهد که مسیر گفتگو‌ها به سمت جلو حرکت می‌کند و به اذعان مذاکره کنندگان گفتگو‌ها کُند، اما در حال پیشرفت است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روز‌های اخیر علاوه بر دیدار مذاکره کنندگان ارشد ایران، ۴+۱ و نماینده اتحادیه اروپا، کارشناسان هیئت‌های مذاکره کننده نیز با یکدیگر به رایزنی و تبادل نظر پرداخته اند.

بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در آخرین جلسه کمیسیون مشترک، بناست هیئت‌ها جلسات را در سطح کارشناسی و دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه بین مذاکره کنندگان ارشد کشور‌ها در موضوعات مختلف ادامه دهند.

علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان در وین، روز دوشنبه ۲۰ دی، با مذاکره کننده ارشد روسیه و چین در مذاکرات لغو تحریم ها، دیدار و گفتگو کرد. مذاکره کننده ارشد چین پس از دیداری نسبتا طولانی با همتای ایرانی خود، تصریح کرد که ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع، نقش بسیار سازنده‌ای در گفتگو‌ها ایفا می‌کند.

وی همچنین گفت که چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد، حمایت می‌کند.

بر اساس گفته‌های سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اکنون ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خودشان را در چهار موضوع رفع تحریم ها، اطمینان از رفع مؤثر تحریم ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و اخذ تضامنی که دولتی در واشینگتن توافقات بین الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت، بیان کرده‌اند.

مذاکرات در مسیر درست خودش قرار دارد

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی «الجزیره»، در ارزیابی از روند مذاکرات وین به منظور احیای برجام گفت: برداشت ما این است که مذاکرات در مسیر درست خودش قرار دارد. اینکه در مسیر درست خودش قرار دارد، سهم اصلی آن به ابتکاراتی برمی گردد که ایران در میز مذاکره ارائه کرده است. این امر به طرف‌های مقابل کمک می‌کند که اگر به معنای واقعی، دارای نیت و اراده جدی باشند، بتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم. وقتی از توافق خوب صحبت می‌کنیم، یعنی توافقی که همه طرف‌ها درباره آن احساس رضایت کنند. ویژگی آن هم این است که همه طرف‌ها باید به تعهدات خودشان ذیل سند برجام برگردند. در آن صورت، ما از این توافق به عنوان یک توافق خوب یاد می‌کنیم.

هم راستا با آخرین اظهار نظر وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند پیشرفت در مذاکرات وین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز پس از برگزاری مذاکرات روسیه و آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام در اظهار نظری گفت: مذاکرات وین سرعت گرفته اند.

ما بر این باوریم احتمال رسیدن به یک راهکار در چارچوبی که در دوره‌های قبلی ایجاد شده است، از جمله شش دوری که تا ۲۰ژوئن (۲۰۲۱) برگزار شد، افزایش یافته است. این امر مثبتی است. همه طرفین برای حل کردن مشکلات باقی مانده آمادگی نشان می‌دهند. اجرای طرح‌های متعدد برای رسیدن به هدف نهایی که احیای توافق هسته‌ای به شکل اصلی آن است، امکان پذیر است. احتمالا رویکرد گام به گام مبتنی بر عمل متقابل، برای رسیدن به هدف نهایی مورد استفاده قرار گیرد.

مذاکرات مطابق سلیقه ایرانی درحال پیشرفت است

همچنین عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری «دانشجو» گفت: باوجود کندی حداقلی در روند مذاکرات، مسیر مذاکرات مطابق سلیقه تیم مذاکره کننده ایرانی درحال پیشرفت است. خوشبختانه تیم مذاکره کننده کشورمان از خبرگی لازم برای تأمین منافع و اهداف ایران در این دور از مذاکرات وین برخوردار است، به طوری که همه امور بر اساس تأمین منافع ملت ایران جلو می‌رود.

مسئولیت پذیری غرب شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات است

کشور‌های غربی از ابتدا اگرچه برجام را به عنوان توافقی که نشان دهنده سیاست‌های چندجانبه گرایی است، معرفی می‌کردند، در عمل، به دنبال اهداف و منافع یک جانبه خود بودند که به معنای مطالبات بیشتر و امتیازات کمتر بود. اما توافق خوبی را که مقامات ایرانی از آن سخن گفته اند، می‌توان به حصول اطمینان از تغییر رفتار طرف‌های مقابل و ملزم کردن آن‌ها به اجرای تعهداتشان تعبیر کرد. به عبارت دیگر، قطعا لازمه ادامه مذاکرات در مسیری که به توافقی خوب منتهی شود، انعطاف پذیری طرف غربی و دوری از فضا سازی‌های گذشته است.

کشور‌های غربی به ویژه آمریکا باید بپذیرند که دلیل مذاکرات کنونی و ایجاد بحران درباره برجام، خروج یک جانبه ایالات متحده بود. طبیعتا آمریکا باید این مسئولیت را بپذیرد و اقداماتی در راستای برچیدن تحریم‌های غیرقانونی و بازگشت به برجام انجام دهد. اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه پایانی فاصله وجود دارد و برخی از مهم‌ترین مسائل روی میز مذاکره باقی مانده است، حسن نیت و ابتکارات دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان باعث شده است گفتگو‌ها در مسیر درست برای حصول توافقی خوب قرار گیرد.

اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده جدی داشته باشد و ناقضان برجام به ویژه آمریکا به تعهدات خود بازگردند، توافق دور از دسترس نیست. ایران نه به دنبال فرسایشی شدن مذاکرات است و نه تحت تأثیر بازی ضرب الاجل‌های ساختگی حاضر به دادن امتیاز است؛ بلکه در راستای استیفای حقوق مردم ایران و منافع ملی گام برمی دارد. موفقیت در رفع واقعی و مؤثر تحریم‌ها و متبلور شدن آثار آن برای ملت ایران است و در نهایت توافق خوب، توافقی است که همه طرف‌ها از آن رضایت داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->